Naturforvaltningen har været inde i endnu mere omfattende forandringer end landbruget og byfunktionerne. Det var landbrugets intensivering, opsvinget i befolkningens forbrug og den dermed forbundne forurening i 1960'erne, der for alvor satte gang i miljødebatten og dermed også i diskussionen om naturens tilstand og forvaltning. Siden etableringen af Forureningsministeriet i 1971 og vedtagelsen af den første miljølov i 1973 er der sket en nærmest eksplosiv vækst på området, hvad enten det måles i antallet af ansatte, mængden af love og regulativer eller forbruget af økonomiske ressourcer.
Opmærksomheden har dog hele tiden mere været rettet mod miljøet og dettes og befolkningens sundhedstilstand, end den har været rettet mod naturen og naturpolitikkens tilstand. Dette blev der i nogen grad rådet bod på i 2000 med nedsættelsen af Wilhjelmudvalget, opkaldt efter dets formand, den tidligere konservative industriminister Nils Wilhjelm.
Den umiddelbare anledning til udvalgets nedsættelse var en anbefaling udefra. Organisationen for økonomisk samarbejde og udvikling (OECD), som Danmark er medlem af, havde i sin rutinemæssige årlige gennemgang af enkelte medlemslandes natur- og miljøpolitik haft Danmark oppe til evaluering i 1998. Evalueringen, som generelt faldt pænt ud i forhold til den natur- og miljøpolitik, vi havde dengang, havde dog enkelte kritikpunkter. Et af dem var, at Danmark ikke havde opfyldt den forpligtigelse til at udarbejde en strategi og handlingsplan for biologisk mangfoldighed, som man påtog sig ved at underskrive Konventionen om Biologisk Mangfoldighed i 1992. Strategien på dette som på andre områder skal indfri kravet om en bæredygtig udvikling, hvilket vil sige en udvikling, som imødekommer de øjeblikkelige behov uden at gå på kompromis med de fremtidige generationers mulighed for at sikre deres behov.
OECD anbefalede i diplomatiske vendinger, at Danmark:
-
fortsætter med at opfylde målene fra den nationale strategi for biologisk mangfoldighed fra 1995,
-
formulerer en egentlig national handlingsplan for naturbeskyttelse med kvantitative målsætninger og tidsfrister,
-
integrerer hensynet til biodiversitet endnu mere i landbrugs- og fiskeripolitikken.
Strategien fra 1995, som der henvises til, havde hængt meget på Skov- og Naturstyrelsen uden den fornødne politiske opbakning ovenfra, der kunne have præciseret mål og tidsterminer, og næsten uden støtte fra de sektorer, som har en afgørende indflydelse på naturens tilstand.
Det lykkedes dog ikke for det bredt sammensatte Wilhjelmudvalg at nå frem til et overordnet mål for en bæredygtig naturpolitik i Danmark. Heller ikke kvantitative målsætninger og tidsfrister på delområder kom der mange af. Sektorintegration var, hvad fiskerisektoren angår, næppe synlig. Men på landbrugsområdet og skovområdet er det lykkedes udvalget i enighed at anbefale handlinger, der vil være meget positive for den danske naturs tilstand, hvis de udføres.
Dette er i høj grad også påkrævet, idet udvalget konkluderede: „Kvaliteten af Danmarks natur og biodiversitet har ikke tidligere været så ringe.“ Da man således var enige om den overordnede diagnose, lykkedes det også at nå til enighed om en række anbefalinger.
Tiden havde ikke tilladt udvalget at gennemføre beregninger af, hvad der ville tabes og vindes ved de fleste af anbefalingerne. Dette blev kraftigt påpeget af den efterfølgende regering, og har været en undskyldning for, at flertallet af anbefalingerne ikke umiddelbart er blevet fulgt op.
Da der er tale om en enestående omfattende og afbalanceret analyse, og da der er tale om en minimumsanbefaling – altså hvad der i hvert fald må gøres – er der grund til at håbe, at udvalgets anbefalinger vil være retningsgivende for, hvad der sker på naturforvaltningsområdet mange år fremover. Derfor bliver de enkelte anbefalinger omtalt lidt nøjere i det følgende. Udvalget fremsatte 6 overordnede anbefalinger, der blev ledsaget af et mylder af underordnede mere konkrete anbefalinger. Et samlet overblik over anbefalingernes mangfoldighed er forsøgt i boks 16-1, hvor underoverskrifterne og mellemrubrikkerne fra rapporten er taget med under hver af de seks overordnede anbefalinger.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.